nettansroom.blogg.se

Träning, inredning och mat.

Älgfärsbiffar med blå potatis och stuvad grönkål.

Kategori: Recept

Hade lite älgfärs i frysen så jag har nu gjort älgfärsbiffar till middag.Till det ugnsrostade jag blå delikatesspotatis samt gulbetor.Stuvad grönkål blev supergott till.

Här kommer receptet :

ÄLGFÄRSBIFFAR

500 g färs
1ägg
1 tsk krossad kapris (samt lite spad)
3 pressade vitlökar
Salt
Svartpeppar
Lite timjan
Ströbröd som legat i mjölk (jag tog bara lite av det)

GRÖNKÅLSSTUVNING

Koka några grönkålsblad i ca 5 min i saltat vatten.

Ta 2 msk smör i en kastrull och smält tillsammans med lite mjöl.Obs!Rör hela tiden så att det ej blir klumpar.

Häll i grädde/mjölk (en smaksak)tills det blir lagom tjockt.

Hacka i grönkålen och tillsätt salt,cayennepeppar. och en grönsaksbuljongtärning.

UGNSROSTAD POTATIS

Sätt ugnen på 220 gr och låt plåten stå inne i ca 30 min.Jag använde blå delikatesspotatis och gulbetor,men man kan ju ta vilka rotfrukter som helst!Innan jag satte in det i ugnen ringlade jag en pepparolja med chili i samt saltade.

Smaklig spis☺☺
Kommentera inlägget här: