nettansroom.blogg.se

Träning, inredning och mat.

Jordärtskockssoppa med heta chiliräkor😉

Kategori: Allmänt

 
Ledig måndag och vill testa något nytt!Jag ger mig på jordärtskockssoppa med räkor!
 
Jag tog ca 300 gr jordärtskockor och skalade och hackade i bitar.Sedan använde jag en stor gul lök och 4 vitlöksklyftor som jag också hackade! 
Detta fräste jag i olja och hällde sedan på 8 dl vatten och 1 dl vitt vin samt 2 msk skaldjursfond.Det fick koka i ca 15 minuter! 
 
Därefter satte jag ner en stavmixer och mixade allt till en slät soppa 😉
Jag smakade av med salt och chiliflakes och hällde i 3 dl grädde och lät det koka upp på nytt! 
 
När soppan var klar så fräste jag en röd färsk chili (hackad)som jag sedan vände ner ca 300 gr skalade räkor i och smaksatte med 2 msk sweetchilisås!
 
Jag utgick från ett grundrecept där jag använde lite andra kryddor som tex.den röda chilin och chiliflakes😉😉Är väldigt svag för röd chili i mat!🎋
 
Kommentera inlägget här: